21 maart 2022 - Geschreven door Kelly

Moeilijke eters

Wil jou peuter of kleuter niet eten? is het elke dag strijd om wat eten naar binnen te krijgen? Geen zorgen, het is volkomen normaal en er is zeker wat aan te doen! Lees hier hoe en waarom maar vooral wat je er aan kan doen!

Als ouder herken je het waarschijnlijk wel; kinderen die niet willen eten of niets lusten. Het kan nog wel eens wat irritatie opleveren, helemaal als je als ouder zo je best doet om een goede maaltijd neer te zetten.

Een kind in de groei moet voldoende voeding binnen krijgen. Maar vooral peuters kunnen het hun ouders nog wel eens moeilijk maken en soms zelfs tot wanhoop drijven. Niet willen eten en/of slecht eetgedrag kan verschillende oorzaken hebben:

❣️ vergeleken met de baby periode groeit je kindje nu minder hard, hij heeft dan ook minder voeding nodig. De ene dag heeft je peuter meer trek dan de andere dag.

❣️ de smaak van je kindje verandert. Dingen die kinderen voorheen erg lekker vond kunnen ze nu ineens niet meer lekker vinden.

❣️ een peuter zit in een drukke ontwikkelingsfase, hij leert de wereld kennen op meerdere terreinen tegelijk en sommige kinderen vinden eten dan minder interessant.

❣️de meeste peuters krijgen nogal hun eigen willetje (wat heel normaal is) en dat laten ze soms goed merken met en tijdens het eten.

Wat kan je doen als je kind niet wil eten?

• Sommige kinderen zijn aan het einde van de dag te moe om te eten, dan kan het dus van belang zijn om op tijd te gaan eten.
  • Betrek je kindje bij het doen van de boodschappen.Maak bijvoorbeeld samen een lijstje en vraag je kind om hulp (bijvoorbeeld 3/4 dingen die je kind mag helpen onthouden) in de supermarkt: mama heeft bananen nodig… maar wat moest ik nou ook alweer nog meer hebben? dan kan de peuter enthousiast roepen; ‘appels, mama!’’
  • Betrek het kind ook bij het koken. Bijvoorbeeld door te helpen met roeren, iets door het gerecht te doen, knopjes van de oven in te stellen, de tafel dekken of helpen met het bedenken van een maaltijd.
  • Kondig een een paar minuten voor het eten aan dat je gaat eten, daarmee voorkom je dat je kind plotseling zijn spel moet onderbreken.
  • Geeft geen tussendoortjes meer vlak voor het eten, maar laat bijvoorbeeld wel al wat proeven wat jullie gaan eten.
  • Maak een monkey platter; dit is een bord vol met verschillende soorten eten, Er liggen verschillende producten, dus het kind kan kiezen.
  • Leg er niet te veel druk op, ga niet constant in discussie met je kind hoeveel hapjes hij nog moet eten, maar zeg bijvoorbeeld; eet jij het niet op? nou papa en mama lusten nog wel wat het is zo lekker! Vaak worden ze dan getriggerd om toch snel een hap te nemen voor dat papa of mama het doet… en dan zijn wij natuurlijk (positief) geschokt dat je kindje zo maar jouw eten opeet.
  • Ga niet onderhandelen met je kind; bijvoorbeeld; ‘’als jij 4 spruitjes eet krijg je een toetje’’ zo leer je je kind aan dat bijvoorbeeld spruitjes ”vies” zijn en je daarom beloond moet worden met iets ”lekkers’.

Zorg dat je kind gezond en gevarieerd eet. Lees goed de verpakkingen voordat je iet wil aanschaffen maar het liefst alles zo vers en puur mogelijk. Kinderen krijgen ongemerkt heel veel suikers binnen. Voor de meeste mensen is wel bekend dat suiker o.a. de gebit aan tast, de grootste oorzaak van overgewicht Daarnaast is suiker enorm verslavend. Onderzoek met ratten toont aan dat suiker verslavender kanzijn dan cocaïne. De Telegraph bericht het volgende erover:

French scientists in Bordeaux reported that in animal trials, rats chose sugar over cocaine, and speculated that no mammals’ sweet receptors are naturally adapted to the high concentrations of sweet tastes on offer in modern times.

Suiker is verslavend omdat het dopamine-afgifte creëert in de hersenen. Dit geeft je gedurende een korte tijd een goed gevoel. Je hersenen willen zich weer zo goed voelen. Zo combineren ze het ongezonde eten met een goed gevoel waardoor er een verlangen naar meer ontstaat. Door kinderen voortdurend suikerrijk voedsel te eten te geven kunnen ze op den duur een suikerverslaving krijgen. Omdat ouders grotendeels bepalen wat hun kinderen eten is het belangrijk om als ouder te weten wat jij je kind geeft en wat voor effect dit (zowel op lange als korte termijn) kan hebben.

Lees Hier over een onderzoek tussen Suiker en Cocaine bij ratten.

Heb je hulp nodig of vragen over een goed, gezond, evenwichtig en lekker voedingspatroon bij jezelf of bij je kind? boek dan een gratis mini consult van 30 minuten via het contact formulier, via de mail (info@kbsoullutions.nl) of via Whatsapp: 06 20 30 36 33!