28 juli 2021 - Geschreven door Kelly

Blaasontsteking

Waarschijnlijk is dit een bekend verhaal bij veel vrouwen een blaasontsteking, je kan er knap ziek van zijn! Maar wat is het? hoe kom je hier nou aan en vooral hoe kom je er vanaf?

Vrouwen hebben vaker een blaasontsteking dan mannen. De plasbuis van de man is langer dan de plasbuis van de vrouw, dus bacteriën moeten bij een man een langere weg afleggen om een blaasontsteking te veroorzaken. Daarnaast zit de plasbuis bij een vrouw dichter bij de vagina en de anus. Ook tijdens de zwangerschap en na de overgang hebben vrouwen vaker een urineweginfectie. Soms krijgen vrouwen een blaasontsteking door geslachtsgemeenschap. vroeger werd gedacht dat bij Kou vatten of op de tocht staan de oorzaak was van een blaasontsteking maar voor zover bekend heeft dit geen invloed op het ontstaan van een blaasontsteking. Bij mannen wordt er vaak een urine kweek afgenomen omdat een blaasontsteking bij mannen weinig tot niet voorkomt. Indien je meerdere malen een blaasontsteking heb gehad en meerdere antibiotica’s wordt er daarna dan ook vaak een urine kweek bij vrouwen ingezet om te kijken om welke bacterie er gezien wordt en of de bacterie nog wel gevoelig is voor bepaalde antibiotica.

Bij een blaasontsteking  ook wel urineweginfectie, UWI of cystitis genoemd is de binnenkant van de urinewegen ontstoken als je een urineweginfectie niet tijdig of goed behandeld kan dit doorslaan naar een nierbekken ontsteking. de meest voorkomende klachten zijn o.a.:

• pijn bij plassen
  • loze aandrang
  • vaak moeten plassen
  • kleine beetjes plassen
  • pijn in de onderbuik
  • koorts/verhoging
  • niet lekker voelen
  • bloed in de urine
  • sterk ruikende urine.

Door middel van een simpele urinetest wordt er o.a. gekeken naar de hoeveelheid rode en witte bloedlichaampjes (erytrocyten en Leukocyten) en of de nitriet in de urine uitslaat. Aan de hand van je klachten en de urine uitslag wordt er gekeken welke antibiotica wordt ingezet. de meest gekozen antibiotica kuren zijn: nitrofurantoïne, furabid, fosfomycine en

De grootste boosdoener is de darmbacterie Escheria Coli (E. coli bacterie) zoals eerder benoemd is dit een darmbacterie. Bij vrouwen is de kans groot dat je deze bacterie in de vagina veegt zodra je na je toiletbezoek van achter naar voor afveegt. leer jezelf en je kinderen altijd aan om als je naar de wc geweest bent van voor naar achter af te vegen! zo voorkom je al voor een heel groot gedeelte dat je klachten krijgt. Ook voldoende of juist onvoldoende drinken speelt een grote rol bij een blaasontsteking. In de meeste gevallen kan je bij een beginnende blaasontsteking de klachten ”weg drinken”

Adviezen bij een beginnende blaasontsteking zijn dan ook:

• veel water drinken!
  • goed uitplassen (neem de tijd!)
  • bij aandrang naar de wc gaan
  • voor vrouwen: als je naar de wc gaat beweeg extra goed rond je bekken zodat de blaas zich goed kan legen.

Tegenwoordig hoor je ook vaak en steeds meer dat er geadviseerd wordt om cranberrys te eten of cranberrysap te drinken. Maar waarom hoor je dit nu steeds vaker? er zijn meerdere onderzoeken die uitwijzen dat bij mn een beginnende blaasontsteking het stofje d’mannose (wat in cranberry’s zit) dit stofje zorgt ervoor dat de bacterie niet aan de blaaswand kan kleven. Gelukkig wordt dit nu ook opgepakt door de NHG (Nederlandse huisartsen genootschap). D’mannose is veilig te gebruiken alleen bij mensen met die bekend zijn met een allergie voor aspirine of bekend zijn met nierstenen (calciumoxalaatstenen, urinezuurstenen) is voorzichtigheid geboden.

Gebruiksadviezen:
Algemene adviesdosering: dagdosis cranberry-extract met 45 tot 72 mg PAC’s
Preventie urineweginfecties bij kinderen: cranberry-extract met 18 mg PAC’s/kg/dag (tot een maximum van 72 mg PAC’s per dag

Veiligheid.
Cranberry-extract in de geadviseerde doseringen is veilig. Cranberry’s verlagen de kans op urineweginfecties bij vrouwen die zwanger zijn; tijdens de zwangerschap is (gematigde) consumptie van cranberry’s en cranberrysap veilig; cranberry-extract wordt ontraden vanwege het ontbreken van veiligheidsgegevens. Aangezien nog onduidelijk is of cranberry-extract de kans op nierstenen verhoogt of juist verlaagt, is het vooralsnog goed terughoudend te zijn met cranberry suppletie bij (aanleg voor) nierstenen.

Bron:
cranberry